Strona 1 z 1

Ostbahn - Królewska Kolej Wschodnia

: 19 maja 2006, 17:25
autor: BOGDAN
"Dla gospodarczego rozwoju Piły odegrał szczególną rolę rozwój kolejnictwa we Wschodnich Niemczech. 27 lipca 1851 roku otwarto linię kolejową Krzyż - Piła - Bydgoszcz. Miejskie sprawozdanie administracyjne podaje na ten temat interesujące ciekawostki. Linie kolejowe kolei wschodnich miały mieć następujący przebieg. Od Trzcianki, przez Białą, Ługi Ujskie, Dziembowo, przez wzgórza Rzadkowskie, tak że trasa nie przebiegała przez Piłę. Później ten plan zmieniono. Linię przeprowadzono przez Piłę brzegiem Wzgórz Noteckich. Ten zmieniony plan sieci kolejowej stał się dla naszego miasta początkiem rozwoju gospodarczego".

Tłumaczenie z - Schneidemühl. Die Hauptstadt der Provinz Grenzmark Posen-Westpreußen - Max Reichardt - 1930

Pozdrawiam

: 19 maja 2006, 21:07
autor: Luke I
http://www.ostbahn.pl/

Ciekawa stronka, wiele fotografii i opis historii powstania "Osbahnu".
Jest to moja ulubiona linia kolejowa. Ładne tereny, krajobrazy i ten klimat parowozów i spalinówek, które tędy przemykały i przemykają nadal ;)
Co raz częściej jednak wdziera się tam "nowoczesność" w postaci szynobusów, ale to głównie z powodu częściowej upadłości PKP i mniejszego zapotrzebowania (mało ludzi jeździ). Nawet sam widząc puste bipy jest mi żal kolei :(
Szynobusy mają przyciemnione szyby :P
Dobra, wybiegłem trochę poza temat ;) W powyższym linku znajdziecie dużo informacji. I tak pewnie go znacie ;)


Pozdrawiam wszystkich "MK" i badaczy, miłośników historii Piły (Schneidemuhl)!

: 19 maja 2006, 23:06
autor: BOGDAN
Chodziło mi nie o całą Ostbahn, tylko o wpływ jej na nasze miasto w okresie prusko-niemieckim.
Ową stronę już nie raz przeglądałem. Polecam "kolejarzom" i nie tylko.

Pozdrawiam

: 20 maja 2006, 21:18
autor: SA108
Dodam daty otwarcia innych linii kolejowych wychodzących z Piły:
- do Złotowa - 16 stycznia 1873 r.
- do Poznania i Szczecinka - 15 maja 1879 r.
- do Wałcza - 1 listopada 1881 r.
- do Czarnkowa - 1 czerwca 1913 r.
Pozdrawiam

: 20 maja 2006, 22:25
autor: BOGDAN
"Szlak kolejowy Krzyż-Schneidemühl-Bydgoszcz został otwarty 27 lipca 1851 roku, podczas gdy wybudowanie całej linii do Królewca dopiero zakończyło się w 1867 roku.
Umieszczenie dworca kolejowego zmieniło ogromnie panoramę miasta. Poczta osiedliła się bezpośredno przy dworzecu. Stara droga do Ujścia została Bahnhofstraße. Najpierw prowadziła ta droga do Usch jeszcze w poprzek toru kolejowego, która przez barierę mogła być blokowana. Z otwarciem drugiego toru była potrzebna przebudowa tego dworca. Budynek dworca musiał zostać przy Alte Bahnhofstraße przez wielki parkan z desek zamknięty, powstał wiadukt kolejowy i dworzec mógł być tylko osiągalny od Neue Bahnhofstraße. Dzięki temu później zbudowanemu tunelowi wyjściowemu do miasta zwrócono Alte Bahnhofstraße jej dawniejsze znaczenie. Tak to nasze miasto wyrosło na poważny węzeł kolejowy.
Rozległa sieć torów kolejowych powstała na stacji rozrządowej. Dojście do dworca towarowego zrodziło konieczność zmiany układu Güterbahnhofstraße. Setki urzędników i pracowników kolejowych przeniosło się do miasta, przez co rozkwitł handel, budownictwo, komunikacja i dobrobyt.
Głównie przez otwarcie tutaj głównych warsztatów kolejowych 1 października 1907 wzięło przemysłowe życie w Schneidemühl wielki wzlot. Ten zakład, których budowa ponad sześć milionów marek w złocie połknęła, należał wówczas do największych w swoim rodzaju w Niemczech. Daleko rozciągały się potężne, pokryte szkłem hale. Całość ciągi ulic zbudował zarząd kolei żelaznej dla umieszczenia robotników i urzędników. Tak powstała zachodnia część Bismarckstraße, Johannisstraße, Werkstättenstraße i Schlosserstraße. Przy samym dworcu znajdował się główny warsztat budowy wagonów przeistoczony z dawnego kolejowego warsztatu pomocniczego".

Tłumaczenie z - Geschichte der Stadt Schneidemühl - Karl Beose - 1935

Pozdrawiam

: 05 lip 2006, 12:25
autor: Piterek
BOGDAN pisze: Stara droga do Ujścia została Bahnhofstraße. Najpierw prowadziła ta droga do Usch jeszcze w poprzek toru kolejowego, która przez barierę mogła być blokowana.
Czy to znaczy, że obecna ul. 14-go lutego przechodziła w obecną Poznańską? To by tłumaczyło łuk na Poznańskiej omijający dworzec. Bo to, że z wiaduktu można było wjechać na plac przed dworcem to wiem. Widać to na starych fotografiach.

: 05 lip 2006, 14:39
autor: SA108
Podobnie było z Güterbahnhofstrasse, czyli z ul. Towarową. Pierwotnie była to droga prowadząca do Ługów Ujskich (pozostałością dalszej części tej drogi jest obecna ul. Zatorska).
Pozdrawiam

: 05 lip 2006, 15:41
autor: Piterek
Tego to już się nawet nie domyślałem. :shock:
Jednak kolej zmienia krajobraz i to nieodwracalnie, chociaż nie wiadomo jak za kilkanaście lub kilkadziesiąt lat będzie wygladał rejon dawnej stacji towarowej i górki rozrządowej.

: 09 lip 2006, 12:56
autor: BOGDAN
14.06.1848
Po wielu za i przeciw, została Trzcianka (Schönlanke) siedzibą „Królewskiej Komisji Kolei Wschodniej” (Königlichen Kommission für die Ostbahn). Potem powstały w Schneidemühl, Trzciance i Wieleniu biura budowy, po tym robotnicy z Berlina zaczęli prace ziemne.

Pozdrawiam

: 14 lip 2006, 09:27
autor: Piterek
Foty obecnego Ostbahnu:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

: 14 lip 2006, 10:53
autor: Luke I
Piterek, mam pytanie. Czy ten pociąg SU45+Bd(u)+Ad(u)+Bd(u)+Bd(u) jadący na Ostbahnie to "Tur"??
Jeżeli tak, to myślałem że już nie kursuje w tym sezonie...
Pozdrawiam

: 14 lip 2006, 10:56
autor: Piterek
To był wieczorny Barnim Szczecin - Toruń (piątek) 30.06.2006

Re: Ostbahn - Królewska Kolej Wschodnia

: 24 wrz 2009, 15:24
autor: Aragorn
Obrazek

Re: Ostbahn - Królewska Kolej Wschodnia

: 03 mar 2010, 22:14
autor: ziolek
Trochę interesujących materiałów związanych z Ostbahnem:
http://www.ostbahn.net/rozklady/rozklady.php
http://www.ostbahn.eu/html/archiv.html
http://www.ostbahn.eu/html/pila.html

Na szczegółną uwagę zasługuje rozkład z 1867r. Zauważcie w pierwszym roku połączenia Berlin-Królewiec pociąg prawdopodbnie w Schneidemühl nie zatrzymywał się.
Okazuje się, że w roku 1938 i 1939 istniało połączenie Berlin-Ryga,a w roku 1944,1945 Berlin-Kłajpeda/Wilno, oba poprowadzone przez Schneidemühl.

I jeszcze jedno. Czy ktoś jest w stanie przetłumaczyć ten dokument?
http://www.ostbahn.eu/html/bau_der_ostbahn.html
Czy dobrze sądzę, że został on ogłoszony w Schneidemühl?

Re: Ostbahn - Królewska Kolej Wschodnia

: 04 mar 2010, 10:56
autor: adam
Ziolek, jest to obwieszczenie, ktöre zostalo wydane w Schneidemühl, dotyczy budowy "Ostbahn". Jesli dzisiaj wieczorem znajde wolna chwile to przetlumacze je w calosci.

Re: Ostbahn - Królewska Kolej Wschodnia

: 04 mar 2010, 15:45
autor: ziolek
O! Dziękuje! Myślę, że i forumwiczów zainteresuje tekst z 1848 roku. :)

Re: Ostbahn - Królewska Kolej Wschodnia

: 04 mar 2010, 21:09
autor: adam
Tlumaczenie tekstu z 1848r.


Obwieszczenie
Powyzszym zostaje podane do wiadomosci, ze przy robotach ziemnych, przy budowie Krölewskiej Koleji Wschodniej, od jej punktu skrzyzowania z koleja Stargard-Poznan, niedaleko Drezdenka zaczynajac, niezwlocznie zostana zatrudnieni bezrobotni robotnicy.Niezwlocznie musza zostac uzwglednieni mieszkancy Berlina, ktörzy z zaswiadczeniem o miejscu zamieszkania, wystawionym przez policje 24 tego miesiaca, w budynku musztry przy ulicy Karl str 9, w urzadzonym tam biurze codziennie w godzinach od 8 do 12 i od 2 do 4 maja sie zglaszac. W biurze tym, wszyscy szukajacy pracy zostana wyposazeni w ksiazeczki pracy, ktöre zawieraja warunki pracy. Kazda z tych osöb jest zobowiazana do podpisania tych warunköw pracy w obecnosci budowniczego w biurze i wymienienia ich na tymczasowe karty. Nastepnie kazdy z robotniköw ma sie zglosic w dniu wyznaczonym na tej karcie, na policji na dworcu szczecinskim. Tam kazdy z robotniköw otrzyma miejsce w zadaszonym wagonie kolejowym i wolny przejazd przez Szczecin i Stargard do punktu skrzyzowania, skad robotnicy zostana doprowadzeni do miejsc na budowie. Za ten dzien podrözy, robotnik otrzyma jako rekompensate 10 srebrnych groszy w nastepnych dniach na terenie budowy. Dniöwka za czas pracy od 5 rano do 7 wieczorem z uzwglednieniem dwöch godzin wolnych i warunköw miejscowych wynosi 10 srebrnych groszy. Poniewaz niektöre prace beda wykonywane w systemie akordowym, kazdy sumienny robotnik moze zarobic wyzsze wynagrodzenie. Przyjmowani beda wszyscy nadajacy sie do pracy mezczyzni powyzej 18-tego roku zycia, kazdy z nich musi przyniesc ze soba szpadel.
Schneidemühl 24 czerwiec 1848r.
Krölewska Komisja Krölewskiej Koleji Wschodniej
Wernich Gerhardt

Re: Ostbahn - Królewska Kolej Wschodnia

: 04 mar 2010, 22:10
autor: ziolek
O! Dzięki wielkie! :) Co nieco ten tekst oddaje organizacje budowy tej lini. :)

Re: Ostbahn - Królewska Kolej Wschodnia

: 13 mar 2010, 10:51
autor: Piterek
Zdaje się, że Zachodni Ostbahn doczekał się modernizacji. Szkoda tylko, że nie aż do Piły, choć stan tego odcinka nie jest zły. Więcej tu: http://inforail.pl/text.php?id=30938
Niestety remont będzie się wiązał z likwidacją starych urządzeń srk, więc chyba najbardziej klasycznym odcinkiem będzie właśnie nasz, choć już bez charakterystycznych słupów teletechnicznych.

Re: Ostbahn - Królewska Kolej Wschodnia

: 23 lip 2011, 19:29
autor: Piterek
Zbliża się 160 rocznica powstania Ostbahnu. Jednocześnie jest to 160 rocznica powstania kolei w Pile. Czy ma ktoś pomysł jak uczcić to wydarzenie? Przypada dokładnie 27 lipca 2011.

Re: Ostbahn - Królewska Kolej Wschodnia

: 26 lip 2011, 13:23
autor: Piterek
Okazuje się, że miasto będzie dziś czcić przyjazd do Piły cesarza Niemiec Fryderyka Wilhelma IV. Wszak pierwszy pociag rozkładowy przyjechał dzień później 27 lipca. O 17:00 na dworcu będzie uroczystość na tę okoliczność.