Strona 1 z 1

Fokker D VII

: 11 lip 2005, 13:15
autor: Aragorn
Przez znawców lotnictwa uznawany za najlepszy samolot myśliwski I wojny światowej.
Fokker VII D był najlepszym niemieckim myśliwcem w pierwszej wojnie światowej.
Latał od kwietnia do listopada 1918 roku.
Uzasadnioną reputację osiągnął dzięki swojej zwrotności na dużych wysokościach i potężnej mocy.
Stery były znakomicie wyważone VII D mógł na dużej wysokości ''wisieć'' na śmigle, kiedy w locie wznoszącym strzelał do znajdującego się nad nim przeciwnika.
Swą wytrzymałość zawdzięczał kadłubowi spawanemu z rur stalowych ( pokrytych na krawędzi natarcia sklejką i metalem ) i niskiemu układowi dwupłatowych skrzydeł ( pokrytych na krawędzi natarcia sklejką ).
Ten dwupłatowiec miał samonośne płaty, dodatkowo wzmocnione zastrzałami.
Typ D VII wyposażono w silnik Mercedes D III o mocy 119 kW lub jeszcze silniejszy BMW.
http://www.nasm.si.edu/research/aero/ai ... r_dvii.jpg

Dane techniczne D VII .
Jednomiejscowy myśliwiec.
Rozpiętość: 8, 90 m.
Długość: 6, 95 m.
Napęd: silnik BMW III o mocy 138 kW ( 185 KM )
Uzbrojenie: 2 k. m. 7, 9 mm - MG 08/15
Prędkość maksymalna:
200 km/h na poziomie morza
Czas trwania lotu: 1 h 30 min.

: 11 lip 2005, 14:02
autor: SA108
Kilka faktów dotyczących produkcji Fokkera D.VII w Ostdeutsche Albatros Werke. Licencyjną produkcję tego samolotu rozpoczęto w pilskich zakładach w wyniku przetargu na myśliwiec dla armii niemieckiej, który wygrał właśnie Fokker D.VII. Zakłady OAW płaciły konstruktorowi maszyny, Anthony'emu Fokkerowi, 5 % od wartości każdego wyprodukowanego D.VII. Łącznie w Pile zbudowano około 1300 tych samolotów. Warto dodać, że pod koniec 1918 roku 20 nowych D.VII nielegalnie sprzedano formującemu się lotnictwu polskiemu.

: 19 wrz 2005, 18:19
autor: Aragorn
http://www.aeroconservancy.com/latergrip.htm
Stronka anglojęzyczna ale warto popatrzeć na wnętrze Fokkera.
Ciekawostką jest czy to samolot wyprodukowany w Schneidemühl czy w Schwerinie.

: 30 mar 2006, 22:42
autor: BOGDAN
Jako ciekawostka

Był to naprawdę doskonały samolot myśliwski. Alianci tak go się obawiali, iż gdy formuowali punkty traktatu wersalskiego, jeden z nich dotyczyl właśnie zakazu produkcji i posiadanie ww. Wymieniono go dokładnie - Fokker VII.

Pozdrawiam

: 30 kwie 2006, 12:21
autor: Aragorn
Gdzie można spotkać jeszcze Fokkera D VII? Pierwszy z nich znajduje się w Muzeum Królewskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, drugi w Bromme County Historical Museum ( Kanada ), a trzeci w Smithsonian Institution w USA. Maszyna rodem z Piły wystawiona w Ameryce ma niezwykle ciekawą historię. Na niej to właśnie zdezerterował pod koniec wojny niemiecki pilot Heinz von Beaulieu - Marconnay. Samolot przejęli Amerykanie, którzy poddali go wielu próbom, a następnie zakonserwowali, po to by w 1946 roku wystawić go jako eksponat w nowo powstałym muzeum lotnictwa. Fokker VII wpisał się wielokrotnie w historię Polski, Niemiec i Piły. Szkoda tylko, że w naszym kraju nie ma żadnego egzemplarza tego samolotu. Cóż, dziś to rarytas na skalę światową.
Pilski hit w Ameryce - Maciej Kamiński, Tygodnik Nowy / 2 marca 2004.